AidOnline: organisationer trækker sig
Vi skrev tidligere om, at fodboldnyhedssitet bold.dk har blokeret adgangen til deres hjemmeside for brugere af programmet AidOnline. Flere sites har nu sluttet sig til flokken, blandt andre ekstrabladet.dk.
Historien om annoncekonceptet AidOnline er ikke mange uger gammelt, men i går (mandag d. 8. juni, red.) kan firmaet på deres hjemmeside meddele, at samarbejdet med alle 12 hidtidige organisationer er afbrudt.
På hjemmesiden skriver de:
Efter et møde d.d. med de velgørende organisationer hvor det stod klart at presset fra deres samarbejdspartnere har været for stort, er AidOnline.com og organisationerne blevet enige om at stoppe samarbejdet øjeblikkeligt.
Meddelelsen kommer efter at Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) d. 4. juni besluttede at forsøge at få nedlagt fogedforbud mod det, som i deres – og mange andres øjne – er snylteri for åben skærm. Firmaet tjener selv 20 % af reklameindtægterne, penge, som skulle være gået til de mennesker, som står for vedligeholdelse af de forskellige sites, som reklamerne bliver erstattet på.
Tidligere i dag kunne Folkekirkens Nødhjælp på deres hjemmeside noedhjaelp.dk meddele, at Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet, Amnesty International og CARE Danmark ikke længere ønsker at fortsætte samarbejdet. De resterende 7 organisationer har så valgt at gå i disse fodspor, og AidOnline står nu uden samarbejdspartnere.
Udover presset fra FDIM har der på flere fronter været åben krig mod konceptet. På hjemmesiden stop-aidonline.dk har der været opfordringer til at boykotte projektet samt anvisninger til, hvordan hjemmesider som bold.dk og ekstrabladet.dk kan blokere for reklameerstatningerne.
AidOnline stopper dog ikke velgørenhedsprojektet her. De meddeler på deres hjemmeside, at man fra i morgen (tirsdag d. 9. juni, red) selv kan oprette gode formål, som der vil blive stemt om.